Neljä faktaa trailereista

Lomasankarit (2014). Kuva: Mika Orasmaa © 2014 Yellow Film & TV.
Listasimme neljä asiaa, jotka muistamalla saat parhaan hyödyn irti elokuvien trailereista. 

1. Trailerit ovat mainoksia. Trailerin on tarkoitus herättää katsojan mielenkiinto. Trailerilla ei ole varsinaisia velvollisuuksia mainostamaansa elokuvaa kohtaan – sen ei tarvitse kertoa elokuvasta totuudenmukaisesti. Mainoksena trailerilla on myös taipumus lokeroida elokuva: samasta leffasta voidaan leikata sekä traileri, joka houkuttelee teattereihin toimintaelokuvan ystäviä, että traileri vaikkapa eurooppalaisen draaman harrastajille.

2. Trailerit ovat oma taiteenlajinsa. Pitkien elokuvien ja pariminuuttisten trailerien rytmitys ja kerronta eroavat toisistaan huimasti. Paljon koukkuja sisältävä, napakasti leikattu traileri viihdyttää ja tempaa mukaansa helposti. Trailerilla voidaan tavoitella valmiin elokuvan tunnelmaa, mutta traileri ei koskaan täysin vastaa kokoillan teosta. Kehnostakin elokuvasta voi tehdä vetävän trailerin, ja toisin päin. Trailereita tehdään usein jo ennen kuin elokuva on valmis, ja ne saattavat sisältää sellaistakin materiaalia, jota lopullisessa elokuvassa ei nähdä.

3. Trailereita kannattaa katsoa. Trailereita katsomalla opit tuntemaan niiden lainalaisuuksia ja tyypillisiä tehokeinoja sekä erottamaan erilaisia trailerigenrejä. Traileri voi olla myös hyvä tapa valmistautua leffaelämykseen pienen katsojan kanssa: elokuvan hahmot ja visuaalinen maailma tulevat tutuiksi, ja myöhemmin lapsi iloitsee törmätessään ennestään tuttuun kohtaukseen.

4. Trailereillakin on ikärajat. Elokuvien trailerit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia ja niille annetaan omat ikärajat. Trailerista puuttuu tarinan antama kehys, ja katsojan mahdollisuudet varautua näkemäänsä ovat rajalliset. Trailerin ikäraja voikin olla jopa korkeampi kuin valmiin elokuvan – mutta myös matalampi. K16-elokuvan mainos voidaan mainiosti leikata kaikille sallituksi. Toisaalta yleisöä voidaan yrittää houkutella elokuviin mahdollisimman rajuilla trailereilla.

Heli Metsätähti / Media-avaimen toimitus