‹ Takaisin

Girls Lost

4-6
7-9
10-12
13-15
stereotypioita rikkova

Elokuvan synopsis

Tarina Kimistä, Bellasta ja Momosta, kolmesta 14-vuotiaasta tytöstä lapsuuden ja aikuisuuden välissä. Päivisin tytöt joutuvat koulukiusatuiksi, mutta öisin he juovat salaperäisestä kukasta nektaria, joka muuttaa heidät pojiksi. Aluksi he nauttivat uudesta vapaudesta, mutta pian Bella ja Momo huomaavat muutoksessa olevan myös varjopuolia. Kim tulee muutoksesta riippuvaiseksi. Poikana hän rakastuu Tonyyn ja ajautuu maailmaan, joka muuttuu yhä tuhoavammaksi ja vaarallisemmaksi. Pojat on elokuva sukupuolesta ja siitä, että sukupuoli on jotain, minkä luomme, ei jotain, mitä olemme. (Lähde: Oy Kinoscreen Illusion Ltd)

Tietoa kasvattajalle

Realismia ja hienovaraista fantasiaa sekoittavassa elokuvassa on lukuisia nuoruuskuvauksille tyypillisiä aiheita: kapinointi, epävarmuus, koulukiusaaminen, ystävyys, sukupuoli, identiteetti, etäinen perhe ja ihastukset. Girls Lostin hahmot ovat tavallisia, samastuttavia nuoria.

Sukupuoli on elokuvan keskeinen teema. Kukapa tyttö ei olisi joskus miettinyt, miltä tuntuisi olla poika? Elokuva esittää sukupuolen sosiaalisena kokonaisuutena ennemmin kuin biologisena ominaisuutena. Girls Lost voikin auttaa sekä pohtimaan katsojan oman sukupuolen ilmenemismuotoja että hahmottamaan, millaisia kokemuksia ja tunteita saattaa käydä läpi ihminen, joka ei koe sopivansa kahden sukupuolen järjestelmään.

Elokuva perustuu Jessica Schiefauerin nuortenromaaniin Pojat.

Keskustelun tueksi

  • Millä tavalla tytöt ja pojat eroavat toisistaan elokuvassa? Miten he eroavat ulkoiselta olemukseltaan? Ovatko he sisältä samanlaisia? Millaisia asioita tytöt tekevät elokuvassa, entä pojat? Missä he ovat hyviä? Mitä he saavat tehdä? Mitä he osaavat?
  • Elokuvassa on tilanteita, joissa sukupuoli liittyy vallankäyttöön (esimerkiksi huutelu liikuntatunnilla, tapahtumat pukuhuoneessa ja erilaiset kiusaamistilanteet). Oletko sinä kokenut omassa arjessasi samankaltaisia tilanteita? Mitä sellaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä?
  • Elokuvassa käytetään päihteitä, tehdään pikkurikoksia ja joudutaan väkivaltaisiin tilanteisiin. Aikuinen katsoja voi miettiä, kuinka tutulta tai vieraalta elokuvan elämänpiiri vaikuttaa verrattuna nuoren katsojan arkeen ja toisaalta omiin nuoruusvuosiin. Jos elokuva sisältää mielestäsi haitallista sisältöä tai huonoja käyttäytymisen malleja, keskustele niistä lapsesi kanssa.
  • Elokuvan loppuratkaisu jää melko avoimeksi. Onko elokuvan loppu mielestäsi onnellinen? Miksi tai miksi ei?
  • Pohdi Kimin ja Tonyn suhdetta. Miksi Kim kokee, että hän ja Tony ovat samankaltaisia?
  • Kim kertoo Momolle, ettei tunne olevansa oma itsensä vartalossaan: “tuntuu kuin minussa olisi vetoketju…” Miksi sen kertominen tuntuu Kimistä vaikealta? Miksi hän vannottaa, ettei edes toiselle parhaalle kaverille, Bellalle, saa kertoa?
  • Lisää tietoa elokuvasta ja mm. sukupuolen moninaisuudesta löydät Koulukinon Girls Lost -oppimateriaalista.
Kirjoittaja: Heli / Media-avain

Myönteiset sisällöt

Kiitos kommentistasi!

Kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Kerro oma mielipiteesi elokuvasta Girls Lost

VIRHE

Katsojien kommentit elokuvasta Girls Lost

Elokuvasta ei ole vielä katsojien kommentteja