‹ Takaisin

Räyhä-Ralf valloittaa internetin

4-6
7-9
10-12
13-15
humoristinenhyviä roolimallejaintertekstuaalinen

Elokuvan synopsis

Litwakin pelihalli jää kauas taakse, kun seikkailu suuntaa Internetin kartoittamattomaan, alati laajenevaan ja jännittävään maailmaan—joka ehkä voi selviytyä Ralfin räyhäämisen jäljiltä tai sitten ei. Videopelipahis Ralf ja hänen kapinallinen ystävänsä Nelli Karamelli joutuvat panemaan kaiken peliin matkatessaan verkossa etsimässä varaosaa Nellin Sokerihuuma-videopeliin. Hädän hetkellä Ralf ja Nelli turvautuvat Internetin asukkaisiin—nettiläisiin—joihin lukeutuu muiden muassa nettiyrittäjä Yesss, joka on uusia trendejä luovan “BuzzzTube”-sivuston sydän ja sielu ja pääalgoritmi. (Lähde: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland)

Tietoa kasvattajalle

Räyhä-Ralf valloittaa internetin avaa internetin kiehtovaa maailmaa vielä kokemattomalle käyttäjälle, ja sen vuoksi elokuva toimii viihdykkeen ohella eräänlaisena oppaana siihen, minkälaisista elementeistä ja ominaisuuksista internet rakentuu ja miten internetissä kuuluu toimia (hieman samaan tapaan kuin Inside Out, joka avaa katsojalle ihmisen tunnemaailman toimintaa).

Ralfin ja Nellin siirtyessä internetin syövereihin elokuva etenee melko nopeaa tahtia ja katsojakin huomaa joutuneensa “kuvavilinän” keskelle. Tämä kuitenkin näyttää erinomaisesti sen, miten houkuttelevan monipuolinen ja monitasoinen internet oikeastaan on, miten helposti voi eksyä eri sivustoille tai miten puolivahingossa voi klikata vaikka mainosbanneria. Internetin maailma näyttää yhtäaikaa kiehtovalta ja levottomalta, hieman ehkä vaaralliseltakin, peilaten katsojan tuntoja ja kokemuksia, ja elokuva tarjoaa näiden tunteiden käsittelyyn turvallisen ympäristön.

Saadaakseen peliohjaimen Nellin peliin Ralfin ja Nellin on tienattava rahaa pystyäkseen ostamaan ohjaimen verkkohuutokaupasta. Ralf ja Nelli joutuvat puntaroimaan keinoja ja tuottoisimmaksi yritykseksi päätyy internetvideon julkaiseminen. Elokuva käsittelee ajankohtaisesti ja osuvasti videosisällöntuotantoa, jolla nuorempi sukupolvi pystyy ansaitsemaan tuloja nykypäivänä ja jopa elättämään itsensä. Samalla sivutaan sisällöntuotannon nurjaa puolta, kun uudet videot nousevat suosioon ja Ralf päätyy huutokaupan lunastuksen aikarajan lähestyessä luvattomasti imuroimaan tykkäyksiä itselleen.

Rahapulassa Nelli tarttuu haasteeseen toimittaa huippunopea auto vaarallisesta videopelistä sitä haluavalle pelaajalle. Nellin hahmo hyödyntää rohkeasti internetin suomia mahdollisuuksia, hän pyrkii aktiivisesti eteenpäin kohti uutta ja tuulettaa muutenkin perinteistä tyttöhahmoa. Nellistä poiketen Ralf edustaa vanhempaa sukupolvea, jolle uusi maailma kaikkine vilkkuvine härpäkkeineen aiheuttaa lähinnä päänvaivaa. Elokuva tuo esille sen, että jokainen voi hyödyntää internetiä sopivaksi katsomalla tavallaan eikä uusimpien villitysten perässä tarvitse aina mennä.

Uuden pelin maailmassa Nelli huomaa, että viihtyy siellä paremmin kuin omassa pelissään, ja Nellin ja Ralfin ystävyys alkaa rakoilla. Suutuspäissään Ralf on vaarantaa koko internetin; tällä peilataan taitavasti sitä, miten j0kainen internetin käyttäjä on vastuussa omista tekemisistään; teoistaan pitää kantaa vastuu, myös “anonyymissä” internetissä. Tunteenpurkaukset ovat tuttuja esimerkiksi keskustelupalstoilta ja kommenttiosioista, ja elokuva muistuttaakin vastuun ohella pohtimaan omaa nettikäyttäytymistä.

Internetin tarjoamat mahdollisuudet avaavat Nellille tilaisuuden tutkailla omia mielenkiinnonkohteitaan ja tulevaisuuden näkymiään. Uusi ympäristö tarjoaa Nellille myös uusia työmahdollisuuksia. Niin Nellin kuin Ralfin hahmojen kautta elokuva käsittelee työelämän iloja ja suruja, velvollisuuksia ja vastuita. Siinä missä Ralf on tyytyväinen omaan työhönsä ja elämäänsä pelihallissa, ovat Nellin tavoitteet muualla, mikä luo säröjä ystävysten välille.

Elokuva kuitenkin opettaa, että ystävinä voi pysyä vaikka mielenkiinnon kohteet muuttuisivatkin tai toinen muuttaisi toiselle paikkakunnalle. Yhdessä vietetty aika ja yhteiset kokemukset pitävät ystävyyden koossa liiman lailla. Uudet kokemukset vieraassa ympäristössä kasvattavat niin Ralfia kuin Nelliä, ja molemmat jatkavat elämäänsä itsevarmempina ja luottavaisempina.

Keskustelun tueksi

  • Minkälaista elämää Ralf ja Nelli viettävät pelihallissa?
  • Miten kuvailisit Ralfin hahmoa, entäpä Nellin hahmoa?
  • Minkälaiselta paikalta internet näyttää Ralfin ja Nellin silmissä?
  • Miten Ralf ja Nelli oppivat toimimaan internetissä? Ketkä auttavat heitä matkan aikana, minkälaisia esteitä tai haasteita he kohtaavat?
  • Miksi Nelli haluaa jäädä uuteen pelimaailmaan?
  • Miksi Ralf pahastuu, kun Nelli haluaa jättää oman pelinsä ja pelihallin? Mitä tästä seuraa?
  • Mitä Ralf ja Nelli oppivat seikkailustaan internetin maailmassa?
  • Mitä elokuva opettaa internetin käytöstä?
  • Mitä elokuva opettaa työmaailmasta ja rahankäytöstä?
  • Elokuvassa sivutaan muiden teemojen ohella myös Disneyn prinsessahahmoja, joiden tarjoamat roolimallit ovat puhuttaneet jo pidempään medioissa (esim. The Guardianin artikkeli aiheesta). Mitä ajatuksia prinsessahahmot herättävät sinussa, entä miten hahmot ovat muuttuneet viime vuosien aikana?
Kirjoittaja: Maria / Media-avain

Myönteiset sisällöt

Kiitos kommentistasi!

Kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Kerro oma mielipiteesi elokuvasta Räyhä-Ralf valloittaa internetin

VIRHE

Katsojien kommentit elokuvasta Räyhä-Ralf valloittaa internetin

Elokuvasta ei ole vielä katsojien kommentteja