‹ Takaisin

Bamse ja noita-akan tytär

4-6
7-9
10-12
13-15

Elokuvan synopsis

Kroisos Myyrä löytää kultaa majavien padosta. Hävittääkseen padon ja päästäkseen käsiksi kultaan hän huijaa noita-akan tyttären Lotan taikomaan Bamsen pois paikalta. Bamsen ollessa poissa lasten täytyy yhdistää voimansa pysäyttääkseen Kroisoksen – mutta jotta tämä toteutuisi, kaikkien on tultava toimeen. (Lähde: Filmikamari)

Tietoa kasvattajalle

Bamse ja noita-akan tytär käsittelee ystävällisyyden merkitystä ja kauaskantoisia vaikutuksia. Myös kosto, ahneus ja yhteisöön sopeutuminen ovat elokuvan keskeisiä teemoja. Tarinan pahis on Kroisos Myyrä, joka haluaa särkeä padon saadakseen itselleen veden pohjasta löytyvän kullan. Pato peittäisi alleen kylän, mutta Kroisos ei välitä siitä. Sankaritöitä johtavat paitsi maailman vahvin nalle Bamse, myös tämän tytär Nalle-Maija.

Uutena lapsena koululuokkaan tuleva Lotta ei tunne pihaleikkien sääntöjä, ja väärinkäsityksistä syntyy riitaa. Muut lapset neuvovat Lottaa ilmaisemaan kysymyksensä ja tunteensa sanoin, jotta asiat voidaan selvittää yhdessä. Lapset pääsevät sopuun melko nopeasti, mutta aikuisille se näyttää olevan haastavampaa. Neilikka, “paha noita”, näyttäytyy aluksi pahana hahmona. Elokuvassa kuitenkin selitetään, miten Neilikasta tuli epäluuloinen ja eristäytynyt: häntä kiusattiin hänen taikakyvyistään. Neilikka on siirtänyt saman epäluulon myös seuraavalle sukupolvelle.

Kroisoksen juonen vuoksi kylän lapset joutuvat pärjäämään ilman vanhempiaan, mutta yhteistyöllä kaikesta selvitään. Vaikka esimerkiksi noidan metsä voi tuntua jännittävältä tai Lotan yksinäisyys kurjalta, on elokuvan ote turvallinen, rohkaiseva ja hyvän voittoon uskova.

Keskustelun tueksi

  • Miettikää Lotan ja lasten kohtaamista koulun pihalla. Millaista on pelata tai leikkiä, jos ei tiedä sääntöjä? Miksi säännöistä voi tulla riitaa? Miten yhteiset säännöt sovitaan? Miksi leikissä tarvitaan sääntöjä? Saako leikissä tehdä joskus asioita, joita ei muuten saisi tehdä?
  • Koulun pihalla muistutetaan myös, miten toimia ristiriitatilanteissa: “Minä tönin, koska sinäkin tönit. – Anteeksi, en huomannut että tönin. Olisit sanonut.” Mitä olisi voitu tehdä, jotta Lotan ensimmäinen koulupäivä olisi sujunut paremmin?
  • Keskustelkaa rahasta ja varallisuudesta. Miksi Kroisos Myyrä halusi kultaa? Mihin rahaa tarvitaan? Mitä tarkoittaa, että joku on rikas? Rikkaus voi liittyä muuhunkin kuin rahaan, esimerkiksi mihin?
  • Millainen Neilikka-noita oli nuorena? Millaisia asioita hän koki? Miksi hän halusi olla yksin? Mitä hänelle tapahtui lopuksi?
Kirjoittaja: Heli / Media-avain

Myönteiset sisällöt

Kiitos kommentistasi!

Kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Kerro oma mielipiteesi elokuvasta Bamse ja noita-akan tytär

VIRHE

Katsojien kommentit elokuvasta Bamse ja noita-akan tytär

Elokuvasta ei ole vielä katsojien kommentteja


© Koulukino 2024