‹ Takaisin

Elämäni Kesäkurpitsana

4-6
7-9
10-12
13-15
stereotypioita rikkovatunnetaitoja ruokkiva

Elokuvan synopsis

Kesäkurpitsa ei ole vihannes vaan pieni 9-vuotias, rohkea poika. Alkoholistiäitinsä äkillisen kuoleman jälkeen Courgette jää orvoksi. Ystävällinen poliisivirkailija Raymond saattaa Courgetten lastenkotiin, jossa Courgette ystävystyy lastenkodin muiden lasten kanssa. Yksi lapsista, Simon, kertoo Courgettelle lasten vaikeista perhetaustoista, ja lopulta Courgettekin uskaltautuu kertomaan omastaan. Simon, Ahmed, Jujube, Alice ja Beatrice, jokainen heistä, on joutunut kokemaan omanlaisen vaikean lapsuuden, joita Simonin sanoin yhdistää se ”ettei rakkautta ole jäänyt heille jaettavaksi”.

Lastenkotiin saapuu uusi lapsi, Camille, jonka jälkeen mikään ei ole ennallaan. Courgette ja muut lapset oppivat ystävyydestä ja luottamuksesta sekä siitä, miltä tuntuu kokea onnellisuutta ja iloa. Poliisivirkailija Raymond pitää säännöllisesti yhteyttä Courgetteen. Raymondin, uusien ystävien ja Camillen avulla Courgette lopulta oppii luottamaan, löytää rakkauden elämäänsä ja saa uuden oman perheen.

Tietoa kasvattajalle

Elokuva käsittelee rankkoja ja vaikeasti lähestyttäviä aiheita orvoksi jääneen 9-vuotiaan päähenkilön kautta. Elokuvassa vilahtelee paljon vaikeita asioita, joita ovat muun muassa alkoholismi, vanhempien huumeiden käyttö, insesti ja päähenkilön huoli siitä, että on aiheuttanut tahtomattaan äitinsä kuoleman. Elokuvassa myös tuodaan esiin, kuinka vaikeaa lapsuuttaan elävät lapset oirehtivat. Elokuva kuitenkin keskittyy pääasiassa kuvaamaan lastenkodin arkea ja korostamaan sitä, kuinka lapset saavat elämäänsä huolenpitoa ja turvaa muista aikuisista kuten lastenkodin ohjaajista sekä poliisivirkailijasta, josta lopulta tulee kahden lapsen adoptiovanhempi. Lapset rakentavat luottamusta aikuisiin. Elokuva käsittelee myös sitä, miten lapset saavat tukea ystävistään, kohtalotovereistaan.

Elokuva herättää keskustelua ja laajentaa lapsen maailmankuvaa rikkomalla stereotypioita ja nostamalla elokuvan päähenkilöiksi epätyypillisiä hahmoja. Elokuvassa käsitellään vaikeita aiheita lapsen näkökulmasta korostaen hyvien ihmissuhdemallien tärkeyttä sekä ystävyyden merkitystä. Kaikki henkilöt elokuvassa ovat erittäin inhimillisesti lähestyttäviä. Muun muassa Raymond ja Simon tarjoavat hyviä roolimalleja tehdessään empaattisia ja hyviä ratkaisuja muiden eteen. Animaatio on tehty stop motion –tekniikalla, mikä tarjoaa paljon mielikuvituksen aineksia katsojalle.

Keskustelun tueksi

  • Elokuvan katsomisen jälkeen on hyvä käydä läpi päällimmäiset tunteet:

Elokuvan katsomisen jälkeen minusta tuntuu…

Mielestäni Courgette/Camille/Simon on…

Haluaisin sanoa lapsille, että…

Minut teki iloiseksi/surulliseksi/vihaiseksi se, kun…

Minusta tuntui epäreilulta, kun…

Nauroin, kun…

Onneksi elokuvassa oli…

Toivoin, että elokuvassa olisi ollut…

  • Käykää yhdessä läpi, mitä erilaisia tunteita päähenkilö Courgette koki elokuvan tapahtumien aikana.
  • Pohtikaa yhdessä, mitä elokuvan loppumisen jälkeen tapahtuisi. Mitä tapahtuisi lastenkodin lapsille, lastenkodin ohjaajille ja lapsille Raymondin luona?
  • Voitte myös pohtia sitä, miten elokuvassa lasten hyvinvointi ja mielipiteet otettiin huomioon lasta koskevissa päätöksissä. Pohtikaa myös, ketkä kantoivat vastuun lasten hyvinvoinnista ja huolehtivat lapsista.
  • Jokainen lapsi tarvitsee elämäänsä läheisen ja turvallisen aikuisen, joka kantaa vastuun lapsen hyvinvoinnista. Jutelkaa yhdessä, mitä lapsi/nuori tarvitsee, toivoo ja haluaa läheiseltä aikuiselta.
  • Tutustu myös Media-avaimen artikkeliin “Saako lastenelokuvassa puhua kuolemasta? Vinkit vaikeiden aiheiden käsittelyyn”!
Kirjoittaja: Melina / Media-avain

Myönteiset sisällöt

Kiitos kommentistasi!

Kommentit julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Kerro oma mielipiteesi elokuvasta Elämäni Kesäkurpitsana

VIRHE

Katsojien kommentit elokuvasta Elämäni Kesäkurpitsana

Elokuvasta ei ole vielä katsojien kommentteja